Nye opstaldningskontrakter 1.august 2013

Grundet fødevarestyrelsens skærpede krav og lovgivning omkring ”Fødevareproducerende virksomheder” skal vores staldkontrakter fornys.

Som klub kan vi ikke honorere kravene til ovenstående, og vi skal fremover have status af Hobbyvirksomhed. Det indebærer at ALLE opstaldede heste skal være udelukket fra konsum dvs. ikke kan slagtes og anvendes i fødevareproduktion. De skal destrueres på anden vis, når de dør.

Fødevarestyrelsen udfører kontrolbesøg og har mulighed for at udstede sanktioner – i værste fald bøder i en størrelsesorden vi som klub ikke kan risikere. (for yderlig info www.foedevarestyrelsen.dk/dyr/regler om heste)

Derfor:

1. udfyld og underskriv ny staldkontrakt
  2. hvis din hest/pony ikke allerede er udelukket fra konsum i hestepasset, skal du gøre det ved at underskrive udelukkelsen som ejer (for et dansk pas er det s. 42)
  3. Tag en kopi af passets forside med ID-nummer samt udelukkelsessiderne (for et dansk pas er det forsiden med ID-nummer samt udelukkelsessiderne 41 og 42)
  4. Aflever kontrakt og kopier til Kim inden 1. august.

De ny staldkontrakter (og udelukkelse fra konsum) gælder for alle heste, som indgår i en opstaldningsregning på BSR, dvs. både faste opstaldere og opstaldere i ny og næ. Undtaget er heste, som er opstaldet i forbindelse med stævneafholdelse.

Den ny staldkontrakt vil blive udleveret af Kim – eller du kan printe et eksemplar fra hjemmesiden.

Venlig hilsen bestyrelsen

Download opstaldningskontrakt her